Името на Apple-а. Откъде идват имената на най-големите?

от | ное. 30, 2021 | Тенденции

„Туй, което зовем ний „роза“, ще ухае сладко под всяко друго име“, казва Жулиета, цитирана от Шекспир. А туй, което зовем Apple или Amazon, щеше ли да ухае сладко под друго име?

Можем само да гадаем. И все пак, зад имената на някои от най-големите в онлайн света понякога се крият много забавни и интересни истории. В следващите редове ще се опитаме да ви ги разкажем съвсем накратко. За да ви вдъхновим да опитате и вие с първия си сайт (безплатно тук). И, ако нещата потръгнат, да ви включим в следващото издание на тази колекция. В онлайн света наистина всичко е възможно!

 

В името на прозата

„За една чест и за едно красно име“ живее човекът според Рачко Пръдлето, героя на Иван Вазов. Сигурно скоро не сте си спомняли за Рачко и неговото „красно име“, но със сигурност често споменавате имената, за историята на които ще поговорим на следващите редове.

Азбуката ни започва с една сравнително популярна история, тази за името на Apple. Дълго време създателите на фирмата се чудят какво да е нейното название, докато в един момент, както разказва Стив Возняк, Стив Джобс се завръща от пътуване до комуна в Орегон, която се грижела за ябълкова градина. Така и не се сетили за нещо по-добро, а в своята автобиография Джобс пише, че името му харесало, защото е „забавно, одухотворено и не плаши“.

Да, оттогава не е уплашило доста милиони потребители, а напротив. И докато още сме на буквичката „А“, нека споменем готината логика зад името на Adobe. Компанията, която се грижи за Photoshop, Illustrator и много други дизайнерски и общочовешки софтуерни решения, е кръстена от нейния съосновател Джон Уорнък на малкото изворче със същото име, което блика недалеч от дома му – Адоби Крийк.

 

Именувам се

Да, очевидно често имената идват просто защото трябва да звучат добре, без излишни натоварвания и някакви негативни асоциации. А хрумките изникват изпод дърво и камък.

Или пък срещу заплащане. Компанията Research In Motion през 2001 г. наема консултантска фирма, за да предложи достатъчно добро название за новата услуга, която планират да предложат, за малка машинка, чрез която могат да се изпращат толкова модерните по онова време имейли.

На въпросните консултанти малките клавишчета на апаратчето им се сторили досущ като зрънцата на горски плод. Например къпини. И така, по свежа и точна асоциация, се „родили“ телефоните BlackBerry. Скоро и самата компания поръчител, която много харесала името, се прекръстила по същия начин.

Понякога търсенето на име е доста трудно. Чудили ли сте се що за оракул е Oracle? Тримата създатели на проекта казват, че не могат да си признаят точната етимология, защото става дума за проект, по който точно преди да създадат фирмата, са работили за… ЦРУ.

 

Кръщене

Продължаваме нататък, за да не се забъркваме в толкова щекотливи направления. Някои имена са си направо шантави по идея, например Twitter. Както разказва създателят Джак Дорси, компанията е търсела име, което по някакъв начин звуково напомня за самата услуга, която се предоставя. „Ами, когато получите съобщение, телефонът ви не казва „бъззз“, нито „джит“, „дзвъннн“, на нас ни звучеше точно подобно на „туит““. Оттам и Twitter, като мрежата, която споделя „туитове“.

Много е забавно да си представим предприемачите, седнали да „бъзкат“, „джиткат“ и „туиткат“, докато нацелят най-доброто звукоподражателно решение.

Pixar кръщава фирмата си за анимационни филми Стив Джобс по испанската дума за „правя картини“.

 

От Google по-голямо няма!

Google, това може би всички го знаем, идва просто, за да заяви огромни възможности. Гугол е най-голямото число, което аритметиката в момента дарява със собствено име.

Ами Amazon? Твърди се, че в началото Джеф Безос държал да се казва Cadabra (на галено от „абракадабра“), но после решил, че задължително името трябва да започва с първата буква в азбуката, така че винаги да излиза на първо място при каквото и да било търсене. А после дошла и тази дума, свързана с името на река Амазонка (Безос казва, че го вдъхновява, защото е различна, екзотична и най-голямата в света). И, разбира се, с “amazing“, „Много яко!“.

Nintendo пък си е класическо японско решение – първата сричка означава „доверен“, а останалите – „рай“. Значи, играейки, попадаме в „доверения рай“?

 

Записано в дневника

Какво е пък това Skype и има ли връзка с небесата? Да, определено, първо го наричали Skyper заради това, което предлага – “Sky peer to peer“, „небето от потребител до потребител“. Метафора, търсеща да каже, че без сървър по средата между потребители вече е възможна комуникация, която да излети в облаците.

С Facebook също е доста по-скучно. Ясно, че на български бихме го нарекли „лицекнига“. Всъщност, Марк Зукърбърг кръщава така проекта си, с който иска да се свърже със състудентите, по думата, която се ползва за училищните дневници в „Харвард“ и други реномирани университети. В случая е дори симпатично, че той запазва названието дори след като малкото му проектче се превръща в меганачинание, обхващащо целия свят.

На български никак не ни звучи добре комбинацията от двете съставни думи в названието на Microsoft. Няма да ги превеждаме. Името е предложено от Пол Алън и идва от… „микропроцесор“ и „софтуер“. Другите тълкувания оставаме не вас.

Подобно скучна е логиката и при Intel – „интегрирана електроника“.

 

Има име

Ами Lenovo? Дали идва от Ленин, или от „леност“? Не точно, етимологията води към “legend“. През 2002 г. именно тази дума хрумва на шефа на проекта Ян Янкин, който дори започва да я ползва активно. Обаче скоро вижда, че вече има доста начинания със същото название. Затова решава да комбинира началото – “le“ от „легенда“ с “novo”, което на латински значи същото, което и на български. 32 милиона долара отнемат маркетинговите действия за прехода от Legend към Lenovo.

Sony също идва от латинска дума, “sonus“, „звук“. Удобно за произнасяне от хората от различни култури.

След както “novo” е същото като „ново“, значи и Sega идва от „сега“? Никак даже. Просто е съкращение от “Service Games of Japan”.

Доста интересна е историята на eBay. Създаден от Пиер Омидяр, популярният онлайн магазин, започнал по-скоро като аукцион, приема името на консултантската компания, управлявана от неговия създател. Тя обаче се казва Echo Bay, стана ясно, че домейнът със същото име е зает и трябва да се измисли нещо по-различно. Омидяр решава просто да го съкрати.

 

Яхууу!

Световният гигант в мрежовото оборудване Cisco, както си личи отдалеч, носи името на Сан Франциско, града, от който произхожда.

Yahoo! звучи като ентусиазиран призив и точно това представлява. Създателите на някогашния конкурент на Google като световна търсачка се оглеждали за призив, който да звучи шумно, необуздано, грубо.

Ксерокс на български е нещо повече от марка, а направо е име на уред, който копира страници. А названието на истинския Xerox идва от технологията „ксерография“, което пък произлиза от гръцките думи за „сухо“ и „пиша“.

Samsung на корейски ще рече „три звезди“. Nokia пък дължи името си на финландската река Нокианвирта.

Wikipedia, както вече сме ви разказвали, идва от хавайската дума за бързина, а историята определено е интересна.

Тази тема е дълга, интересна, забавна. Винаги има какво да се добави към нея. А защо именно вие да не добавите и следващата голяма марка, която да създадете сами? Чудесата са възможни, а ако се чудите откъде да започнете – тук ви очаква нашият безплатен хостинг. Успех!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

Начална страница: 10 задължителни елемента, с които да задържите посетителите

Началната страница е лицето на вашия сайт. Тя разказва история на потребителите блогадарение на ясната си структура, интуитивен дизайн и силно послание. Научете кои са всички елементи, които да включите във вашата начална страница, за да задържите посетителите и да ги превърнете във ваши клиенти и последователи.

Как да изготвим своя бизнес план в 10 стъпки

Хубавите идеи са тези, които не остават само в главата ни, а се осъществяват в действителност. Един от начините да ги реализирате е като изготвите успешна стратегия за сбъдването им и изберете начините за проверка на резултатите. Научете кои са важните елементи от работещия бизнес план и проверите дали идеите ви могат да ви донесат успех.

Как да определим и опознаем онлайн аудиторията си в 5 стъпки

Отриването на правилната аудитория, която вашият блог или онлайн магазин се стреми да привлече ще ви спестят време, усилия и пари, но най-важното ще ви покаже как да създадете подходящото онлайн съдържание и успешна рекламна кампания.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This