Социалните мрежи днес са задължително условие за всеки уважаващ себе си бизнес. Те се роят, стават все по-пъстри дотолкова, че няма човек, който да се чувства адекватен и на място в повече от няколкото, които сам „обитава“. Фейсбук дойде, за да проправи пътя на тази цялостна революция що се отнася до отношението ни към интернет.

Днес обаче той съвсем не е достатъчен. Независимо дали сте автор на блог, онлайн магазин или собственик на имиджова страница (или пък скоро ще станете такъв – започнете тук!), тази тема със сигурност е важна за вас. Социалните мрежи са изключително богатство и възможност да стигнете до голяма аудитория. При това – правилната аудитория, тези читатели или купувачи, които биха могли да оценят вашия бизнес, да се превърнат във ваши истински фенове или редовни клиенти.

Разбира се, същевременно няма как да създадете профили във всички популярни социални мрежи, защото би ви трябвала армия от служители, при това с разнообразни познания, за да поддържате всички профили на ниво. Съдържанието, което е успешно в TikTok или SnapChat, няма как да е такова и в LinkedIn. Предлагаме ви моментна картина на най-популярните решения, която, надяваме се, ще ви помогне да се ориентирате в джунглата на социалните мрежи и да получите най-доброто представяне там.

Facebook – кралят не се уморява

Да, Facebook продължава да е почти задължителното решение, когато създавате профил на бизнеса си в социалните мрежи. Факт е, че най-много са хората там.

Според тези прелюбопитни социологически данни на Nielsen, 99% от българите онлайн имат профил в поне една социална мрежа. И за 95% от потребителите това е Facebook – влизали са в профила си поне веднъж през последните 2 седмици. (Следват YouTube с 52% и Instagram с 36%.) С чувствителна разлика това е и най-харесваната мрежа – за цели 65% от хората.

Каква е поуката? Ако просто искате да достигнете до повече хора, Facebook наистина е задължителното решение. Чисто от имиджова страна също в наши дни е странно, ако например една уважаваща себе си фирма няма профил в майката и бащата на всички социални мрежи.

Да, сигурно има и частни случаи, в които това би могло да бъде пропуснато и дори да се превърне в предимство. Но, като цяло, помислете сериозно, ако решите да пропуснете именно Facebook. Прекалено много хора „живеят“ там, той все още е огромна възможност за популяризиране на вашия сайт и това няма изгледи да се промени в обозримото бъдеще.

YouTube – клипче и кликче

Май вече го споменахме… Как така YouTube е втората най-използвана социална мрежа у нас по данните на едно от малкото проучвания по темата? Та нали това е сайт за споделяне на видео?

Е да, този сайт не е социална мрежа в класически вид, то пък е много, много силна възможност да популяризирате продуктите си чрез ефектно видео съдържание.

Влогърите реално бяха предвестниците на това, което днес наричаме инфлуенсъри. И до голяма степен си остават такива – видеото, създавано и разпространявано чрез YouTube, продължава да бъде универсална форма на комуникация за мнозина. Например за поколението, което днес се намира в 30-те си години.

И все пак, всички влизат „в тубата“, а там присъствието на фирмите е донякъде нишово, но пък и много перспективно. Силната кампания може да не е лесна, но пък е в състояние да върне вложенията си многократно.

LinkedIn – работата е сериозна

Ако продуктите ви са насочени към тийнейджъри… направо можете да пропуснете тази част от текста. LinkedIn е обиталището на бизнес хората и на всички, които си изкарват хляба от софтуерния бизнес. Там тонът е доста по-делови, темите – по-ограничени. Но пък, ако аудиторията ви е свързана с информационните технологии, ако начинанието ви е повече от типа b2b и целта ви са бизнес клиентите, именно тук можете да постигнете сериозен успех.

Да, LinkedIn, както и всички други мрежи в списъка, си има своите особености. И за да успеете да стоите адекватно, е важно човекът, който се грижи за профила ви там, да се чувства в свои води. Да, тук надали ще имате десетки хиляди харесвания на публикацията, но пък всяко ново такова ще е доста по-ценно, защото наистина ще говори за ангажираност, при това, най-вероятно, от хора, които попадат именно в групата, която е особено важна за вашия бизнес.

 

Instagram – живот като на картинка

Бързо отиваме в другия край на събитията. Там, където животът не е бизнес, а забавление. Картинки, минимално съдържание и никакви формалности.

Instagram идва със своя безспорен чар за креативните хора, които поддържат сайтове. Да, хубаво е, ако могат да снимат – изображението си остава центърът на тази социална мрежа, но тя съвсем не свършва дотам. Оригиналните кратки текстове, игрите с награди – възможностите в тази социална мрежа за много. Това, което ги обединява, е по-лежерният тип съдържание, което се очаква от вас. Оставете деловите послания и изискания говор за LinkedIn, тук се отдайте на слънчеви сторита и котешки снимки.

Разбира се, всичко това трябва да прецените в контекста на своя сайт. Повечето големи компании никак не подценяват Instagram като инструмент. Дори да не става дума за собствени профили, то поне за включването на така прословутите и важни през последните години инфлуенсъри, които да рекламират вашата марка или продуктите ви.

TikTok – изборът на хлапетата

И ето че стигнахме до най-младия член на нашата компания, който също така е истинският хит сред най-младите. Надявам се, излишно е да го казваме – ако сте насочени към хората под 25, или още повече – под 18 години, това е вашето поле за изява.

Голямото предимство на това, че мрежата е по-„млада“ се състои в голяма степен във възможността един нов бизнес да пробие значително по-лесно и без сериозен бюджет за реклама. Всъщност, нужна е само малко креативност – в TikTok никой не държи на суперкачествените, изпипани видеа така, както би било например в YouTube. Много по-важна е заигравката, намигването, оригиналността. Влизането в тона на младите, за което определено е добре да имате и тяхното мнение.

Twitter, Pinterest и др.

Ако търсите информация на английски, със сигурност Twitter би попаднал сред социалните мрежи, които имат значение, стигне ли се до популяризирането на почти всякакъв тип бизнес, особено пък на блогове и медии. У нас обаче, по едни или други причини, тази мрежа така и не успя да привлече кой знае какъв интерес, много малка част от българите имат профили там. Ето защо, разбира се, не е лошо да сте и там, ако имате възможност. Но това по-скоро би носело имиджов ефект, отколкото да ви помогне да стигнете до повече бъдещи клиенти или читатели. Всичко това, разбира се, не важи, ако таргетът ви е извън България.

Pinterest е друг пример за доста популярна социална мрежа, която обаче, като че ли, не е чак толкова успешна у нас. Всъщност, този списък може да стане доста по-дълъг, защото има огромен брой социални мрежи, които са свързани със значително по-ограничено по тематика съдържание. Ако ще популяризирате блога си например, особено ако е на английски, можете да допълните списъка с профили в Medium, Reddit, Quora, SnapChat, Blogger. Разбира се, не всеки от тези сайтове е социална мрежа в класическия ѝ вид, но доста се доближава до определението.

И още нещо – не бива да пропускаме регионалните мрежи. Ако например бизнесът ви е таргетиран към държави, където има силни локални играчи, важно е да бъдете и там. Например „В контакте“, ако става дума за Русия, Baidoo – в Китай. Що се отнася до по-„класическите“ англоезични страни, нашият списък по-скоро покрива всички основни мрежи, които са ви нужни.

Така или иначе, добре е да направите проучване онлайн, което да е по-конкретно свързано и с вашата тематика, с интересите на бъдещите ви клиенти и читатели. Проучете къде се намират най-голяма част от тях и действайте! В интернет най-хубавото е, че човек може доста пъти да пробва и греши, преди да налучка вярната рецепта на успеха. А общото на успешните истории винаги е, че всичко започва със сайта. Ако още нямате такъв – очакваме ви тук!

Използваме бисквитки, за да подобрим престоя Ви на нашия сайт. Ако продължите да го използвате, ние ще предположим, че приемате тяхната употреба. Политика за поверителност Приемам

Pin It on Pinterest

Share This