По буквите посрещат… Изберете си шрифт!

от | сеп. 9, 2021 | Грижа за сайта

Време е да си направите сайт? Ако се чудите за хостинга – тук е мястото, където можете да опитате това, което ние предлагаме, съвсем безплатно. Има обаче и толкова много други въпроси, на които трябва да дадете своите отговори. На пръв погледът изборът на подходящи за целите ви шрифтове на сайта не звучи като проблем от първостепенно значение.

И все пак – той е точно такъв. Буквите, с които вашите онлайн послания ще достигат до аудиторията, са огромна част от общото излъчване на всеки един сайт. Могат да ви дадат огромно предимство, или да ви причинят проблеми.

Как ли? Именно това е темата на днешната ни среща.

 

Буква по буква

В началото беше словото. И продължава да бъде, защото, колкото и да е красив и пъстър сайтът ви, ако буквите му са нечетими, ако затрудняват и бавят гостите ви в опита им да се запознаят с вашето съдържание, всичко останало отива на втори план.

В общия случай, ако сте собственици на сайт (или се подготвяте скоро да станете такива) е много вероятно дори да не се замислите за тема като шрифта и типографията. Ако се доверите на някой друг, който да създаде страницата ви, изборът на буквите няма да е нещото, което да се сетите да обсъдите. А ако се справяте сами, например на крилете на WordPress, също може би ще оставите настройките по подразбиране на избраната тема, защото има прекалено много неща, за които да мислите.

Така си е, нещата са наистина прекалено много. Но изборът и отношението към буквите на сайта ви наистина попадат в списъка на най-важните от тях.

 

Тип типография

Типографията е много сериозна наука, родена от печатното слово, в която има и немалка доза изкуство. Във времената на интернет много голяма част от работата ѝ се прехвърли онлайн.

В зората на световната мрежа изборът на шрифтове не беше проблем, просто защото… нямаше избор. Сега обаче има доста проекти, като например най-популярния и удобен за използване Google Fonts, които ви дават наготово наистина голямо разнообразие от букви със свободно ползване.

И тук идва първият ни голям съвет в избора на шрифтове. Предполагам, повечето от нас по лесния или трудния начин са свикнали да се отнасят достатъчно отговорно към избора на снимки в мрежата. Тези със запазени права трябва да бъдат уважавани.

 

Буквен буквар

Или да ги избягвате, ако държите да не плащате, или да се свържете с авторите им, ако ги харесвате толкова, че сте готови да платите за тях. Иначе после може да последват сериозни проблеми.

С шрифтовете положението е абсолютно същото. Колекции като споменатия Google Fonts приютяват безплатни шрифтове, които можете да ползвате, без да се притеснявате за авторските им права – така са преценили създателите им и ние можем само да им бъдем благодарни.

От друга страна – ако особено харесате някой специфичен за целите ви шрифт, който обаче е платен, не се подвеждайте по лесните решения да го използвате, без да си го купите, иначе определено може да дойдат проблеми.

 

Кирилица ли?

Тук стигаме до втората много важна точка, която можете да прескочите преспокойно, ако сайтът ви е само на езици, ползващи латинската азбука. Тази точка е за кирилицата, при това българската… А каква друга кирилица може да има?

Темата е дълга, доста специализирана, но важна. Накратко, разгледайте един шрифт, независимо дали тук, на екрана или в някоя книга. Как изглеждат малките „т“ и „д“? Като умалени копия на големите букви, или пък са изградени от ченгелчета, така, както са ви учили да ги пишете в първи клас? Подобни, макар и не еднакви с английските “m“ и “g“.

Е, вторият случай е показателният пример за българска кирилица. Той е резултат на много сериозна работа на българските типографи от няколко поколения и е съобразен с начина, по който възприемаме буквите, по който ги учим. Определено няма да сбъркате, ако на български пишете с българска кирилица, днес тя без съмнение е стандартът за добър избор, за четимост на текстовете, за вкус. А и имаме невероятната възможност да разполагаме с нея онлайн – до съвсем неотдавна тя беше по-скоро офлайн възможност, шрифтовете, които поддържаха нейните начертания, бяха малко, платени и недобре изпипани. През последните години обаче, благодарение на сериозните усилия на българските типографи и дизайнери, това се промени и ще намерите дори най-популярните „букви“ във версии на българска кирилица.

 

Буква по буква

Важно е да направим сериозно разграничение между двата основни типа шрифтове – и в печата, и онлайн (както стана дума, и основните правила, и терминологията си остават на практика едни и същи). Наборните шрифтове са тези, които позволяват истинско четене. На тях трябва да залагате за основната част от текста – те не „спъват“ погледа, измислени са така, че да позволяват бързото възприемане на информацията. Макар че, разбира се, също носят със себе си нюанси, така, както го прави всеки шрифт.

Другата посока е за декоративните шрифтове. Ръкописни, изчанчени, креативни. Тяхната идея е да послужат за лого, за заглавие. Да грабнат погледа, да го привлекат. Те са толкова пъстри и различни. Неотдавна дори се появи и първият онлайн шрифт, който възпроизвежда ръкописните букви на Васил Левски.

Никога обаче не ги бъркайте. Не си позволявайте да избирате декоративен шрифт за основен на вашия сайт, защото по правило те са много красиви и интересни… но не и четими. И обратното. Струва си за някоя кратка дума например или лого да помислите за нещо по-атрактивно.

 

Буквояди

В науката за буквите се говори доста и за графичната йерархия и пропорциите. Разбира се, амбицията ни тук не е да ви разкажем цяла една академична професия за няколко минути, а да обобщим най-най-важните правила и грешки.

В този случай: не сбивайте буквите, само и само за да се съберат повече. Не ги „разпъвайте“, за да изглеждат повече. Уважавайте ги в основните им начертания.

Внимавайте, ако им задавате цветове, особено ако става дума за по-дълъг текст. Също и ако ги поставяте на каквито и да било фонове. Тази мода отдавна мина, сега на първо място незаобиколима си остава четивността.

Както и във всяка друга област от дизайна, най-голямата и честа грешка на начинаещия е да прекалява с дадена възможност или ефект. Няма нужда да поставяте в удебелено начертание огромни пасажи текст, ако е само думичка, тя ще се открои по-сериозно от останалите.

Шрифтовете трябва да отговарят и на онлайн изискванията – да се зареждат бързо, да изглеждат добре на екран, а не просто като идея.

 

Под щампа

И ако по някаква причина сте свикнали за всичко и навсякъде са ползвате добрия стар шрифт Times New Roman… недейте. Типографията наистина е възможност да се откроите с фино отношение и оригиналност. А този шрифт, превърнал се в синоним на шрифт за вече толкова много израсли с Microsoft Word поколения… си е създаден, както и гласи името му, от вестник Times, за да е четивен във времената, когато печатът не е бил съвършен.

Днес екраните са доста съвършени. И типографията наистина може да блести сред тях с пълна сила. Ако сме успели да привлечем вниманието ви към темата, наистина се радваме, тя е дълга, интересна и с много възможности. Скоро ще ви разкажем и за някои по-интересни шрифтове, които можете да ползвате свободно онлайн с българска кирилица и ще ви помогнат да се откроите в огромната конкуренция в мрежата. Междувременно… обръщайте повече внимание на буквите около себе си и те със сигурност сами ще ви дадат още доста идеи как да ги превърнете в работещо оръжие на сайта си…

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

Начална страница: 10 задължителни елемента, с които да задържите посетителите

Началната страница е лицето на вашия сайт. Тя разказва история на потребителите блогадарение на ясната си структура, интуитивен дизайн и силно послание. Научете кои са всички елементи, които да включите във вашата начална страница, за да задържите посетителите и да ги превърнете във ваши клиенти и последователи.

Как да изготвим своя бизнес план в 10 стъпки

Хубавите идеи са тези, които не остават само в главата ни, а се осъществяват в действителност. Един от начините да ги реализирате е като изготвите успешна стратегия за сбъдването им и изберете начините за проверка на резултатите. Научете кои са важните елементи от работещия бизнес план и проверите дали идеите ви могат да ви донесат успех.

Как да определим и опознаем онлайн аудиторията си в 5 стъпки

Отриването на правилната аудитория, която вашият блог или онлайн магазин се стреми да привлече ще ви спестят време, усилия и пари, но най-важното ще ви покаже как да създадете подходящото онлайн съдържание и успешна рекламна кампания.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This