Да победиш змея онлайн. 5 истории на неочаквания успех

от | май 6, 2021 | Тенденции

Свети Георги и змеят. Давид и Голиат. Класическите сюжети се повтарят още от библейски времена, та до епохата на интернет. Не винаги големият, силният, опитният, очевидният фаворит, се оказва победител в състезанието.

Онлайн това важи повече от всякога. И днес всеки ден работим със софтуерни продукти, които са създадени от малки фирми, от хора без особен опит. А после са победили змейовете в лицето на конкуренцията и са си заслужили славата. Не вярвате, че е възможно да започнете със скромен проект, дори с безплатен сайт, а после изведнъж да дойдат популярността, успехът и големите пари?

Нека се опитаме да ви убедим.

 

1. Zoom-ваме!

Безспорно Zoom е един от символите на днешния ден. В ковид епохата този семпъл, но страшно удобен и бърз софтуер се превърна в спасение за работните ни задължения, за ученето, дори за връзката с приятели. Той е харесван, търсен, ефективен и сигурен.

Не така обаче изглеждат нещата през 2011 г. когато проектът е започнат от един-единствен разработчик – Ерик Юан.

Историята обаче има още по-интересна предистория. Цели 9 пъти Юан се опитва да емигрира от Китай в САЩ, докато най-накрая успява, получава дълго мечтаните документи и не е депортиран обратно в родината си. Той се бори и не се отказва, докато не получава постоянна работа и виза. Кандидатства за стотици работни позиции, преди най-накрая да го харесат за почти стажантска роля в Cisco.

От огромната компания обаче бързо се убеждават, че са случили на кадърен и амбициозен служител. Той бързо се катери по кариерната стълбица, докато един ден се оказва вицепрезидент на инженерното звено на компанията, ръководещ хиляди хардуерни и софтуерни специалисти.

Точно тогава решава, че му е време за нещо ново и залага всичко, което има, на една карта. Тя обаче се оказва печеливша. Zoom бързо се налага като стандарт в общуването на екипите, разработващи софтуер. А през последната година буквално избухна във всички възможни направления. Справи се и с техническите предизвикателства на голямото натоварване, така че има защо да очакваме, че тази компания я чака дори още по-светло бъдеще.

Днес за Zoom работят повече от 2500 души, а стойността на фирмата се оценява на повече от 16 милиарда долара. Продукта ѝ ползват в ежедневната си работа над 750 000 компании.

 

2. Уот’с ъп, мен?

Докато сме на темата за софтуерните средства за комуникация, мимоходом ще споменем още една любопитна история. WhatsApp, който по света е доста по-популярен в сравнение с доминиращия у нас Viber, е създаден от предприемача Ян Кум.

Роден е в малко селце край Киев. Запалва се от малък по програмирането, на 18 вече има знания и умения, с които могат да се гордеят малцина софтуерни специалисти с десетилетен опит. Откриват го от Yahoo! и го наемат като инженер по инфраструктурата.

По време на световната икономическа криза през 2008-а той решава, че е дошъл точният момент да започне свой проект. 5 години по-късно WhatsApp е толкова популярен, че Ян Кум го продава на Facebook за 19 милиарда долара.

 

3. На Post!

Сигурно са ви попадали онлайн новини на изданието Huffington Post. Всички го цитират, попада често сред авторитетните медии в различни области. Обаче, за разлика от всички по-традиционни медии, чието име чуваме толкова отдавна, това е доста по-ново. И, за да говорим за него, значи става дума за една история на неочаквания успех. А кой ли е този Хъфингтън?

Всъщност е „тя“. Ариана Стасинопулос Хъфингтън (последното е по името на съпруга ѝ) е гъркиня, отгледана от разведения си баща. На 16 се мести в Англия и има късмета да получи стипендия за някои от най-престижните училища. Завършва Кеймбридж, после се озовава в Ню Йорк. През 2005 г. се запознава с друг журналист – Кенет Лерер, и заедно създават Huffington Post.

В сферата на медиите, където от десетилетия властват едни и същи големи играчи, е много трудно да се пробие. Тя обаче успява да направи скромното сайтче, което се цели към представянето на алтернативни гледни точки, една от водещите световни медии, при това само за няколко години и с много малък начален бюджет.

Тя напуска позицията на главен редактор през 2016 г. и се отдава на хобита – написала е вече 15 книги. А състоянието ѝ се оценява на стотици милиони долари.

 

4. Шампанско и пари

През последните години не е тайна, че храненето се превърна в сериозно поле за развитие за шоубизнеса, отношението към него се промени. Станаха популярни личности като Гордън Рамзи, които преди 2-3 десетилетия нямаше как да привлекат такова внимание. Пусне ли човек телевизора, все ще попадне на някой, който мечтае да отвори собствен бутиков ресторант с гурме кухня.

А, макар и малцинство, има и хора, които не само мечтаят, но и го правят. Тук идва историята на Питър Х. Кели, самоук готвач, който никога не е стъпвал на кулинарни курсове, а успява да развие верига от ресторанти и система за доставки, които докарват повече от 10 милиона долара продажби за година.

За него всичко започва с добре познатите кулинарни реалитита, през 2006-а триумфира в едно от първите от този тип – Iron Chef, или „Железният шеф“, което произхожда от суперуспешен японски проект.

Той е едва на 23, когато печели наградата и бързо се издига до главен готвач в реномирана верига в Ню Йорк. Когато го питат не се ли чувства малко нервен да носи подобна отговорност на такава възраст, той отвръща, че няма проблем – ако не се справи, просто ще опита в някаква друга област.

Обаче се справя. После създава няколко суперуспешни свои собствени проекти и днес е познато име навсякъде в света на кулинарията.

 

5. Фамилията като марка

Завършваме с една история от изтока. Малцина в наши дни са толкова известни, че името им да се превърне в нарицателно. Със сигурност ще имате доста асоциации, ако споменем неговото – Касперски. Марка, позната на всеки онлайн потребител през последния четвърт век, който поне малко се интересува от безопасността си в компютърния свят.

Евгений Валентинович Касперский е роден през 1965 г. в Новороссийск. Математиката му върви и го отвежда… в КГБ. Няма шега – през 1987 г. той завършва техническия факултет във Висшата школа на КГБ, учейки математика, криптография и компютърни технологии.

А как успява едно момче от Изтока, обучено от КГБ, да се превърне в емблема в напълно доминирания от запада технологичен свят?

С умения и упоритост. Дълги години се занимава с академична наука и създаване на антивирусни програми за държавни институции. Докато през 1997 г. събира смелост да създаде своя компания. Имал доста други идеи за име на фирмата, но жена му го убедила, че звучи като лична гаранция.

През следващите години антивирусните програми, създадени от него и екипа му, се превръщат в емблема. Редовно го включват в списъка на актуалните технически гении и най-влиятелните личности онлайн в света. После не си губи времето – има трета жена – този път китайка, и три деца. Личното му състояние се оценява на повече от 2 милиарда долара. Въпреки че, както сам казва, „имам просто една компания, беемве и къща в Москва, нищо повече“.

Е, дай боже всекиму…

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This