Нека да е шаренко. Основните правила в избора на цветова гама

от | юни 16, 2022 | Грижа за сайта

На това зелено много ще му отива да му добавим и едно синьо, и виолетово… А само му липсва розово!

Факт е, че докато създаваме своя сайт, много често ни се налага да вземаме решения, за които просто не сме подготвени. Модерните технологии ни улесняват в толкова много отношения, дават ни платформи, които почти сами могат да изграждат сайтове… и все пак винаги част от решенията остават за наша сметка.

Ето, например цветовете. От това как ще ги подберем зависи наистина много. Ако нямаме бюджета и късмета да работим с дизайнер, със сигурност си струва да погледнем поне някои основни правила, преди да опитаме сами да решим тази ключова задача.

 

Всичко ново…

И така, цветовете. Много е изкушаващо, особено ако човек за първи път е принуден от неволята да влезе в ролята на дизайнер… Да, това е сериозна професия, която и днес е много търсена. И точно когато, благодарение на WordPress или други подобни инструменти, имаме шанса да изземем работата на програмиста за собствения си сайт, а също и на дизайнера, си струва поне да се докоснем до няколко базови идеи, които могат да ни насочат по пътя напред.

Първата точка гласи: лого. При избора на цветовите нюанси, а и, един по един, на всички визуални елементи, които изграждат един модерен сайт, водеща трябва да е именно марката, на която ще се спрем. Ако не сме достатъчно напред в тази посока, винаги можем да потърсим съвета на приятел с опит в дизайна, или пък някоя от доста евтините онлайн услуги. Това, което е сигурно що се отнася до цветовете обаче е, че логото ни определено трябва да бъде директно свързано с избора на палитра.

Нека все пак отново споменем: цветовата гама, с която ще работим, е задължително решение. Важно е преди да създаваме основните страници на нашия сайт да знаем какво ще съдържа тя и прилежно да се водим по нея. Защото иначе рискуваме гостът на сайта ни, когото сме докарали с триста зора или платена реклама, да се озове в стряскащо пъстър и нелогичен 90-тарски сайт и да избяга със скоростта на 5G.

 

Цветът на живота

Казано накратко: особено ако това е първият ви сайт, добре е да изберете два или най-много 3 цвята, които да използвате за основните си елементи. Палитрата ви няма никаква нужда да бъде по-пъстра.

Винаги е важно те да бъдат подредени в строга йерархия. Да се знае кой е първият ви цвят, който поставя акцентът, кой е вторият, добавен за контраст или допълване, кой и защо се е появил третият…

Факт е, че в това отношение оценките винаги ще бъдат доста субективни. Разполагаме с доста голямо разнообразие от цветове в палетата, от която да избираме.

Така че определено прекрасен вариант е да намерим готово решение, което е издържано от професионална гледна точка. Ако например сте решили, че комбинацията ви е между червено и черно, винаги можете да потърсите в интернет и ще намерите готови палети с кодовете на съответните цветове. Или пък ще прочетете, че никак не е добра идея точно тази комбинация и ще се откажете от нея.

Преди това, може би си струва да прочетете още малко и за това как влияят чисто психологически цветовете. Да потърсите повече информация в конкретната област, в която работите, за да направите правилният избор. Защото в това направление има много сериозно място и за психология, и за дигитален маркетинг.

 

Светът е шарен

При някои от палетите идеята се крепи върху комбинацията между цветове, която е отдавна доказана от практиката. Факт е, че теорията на цветовете е наука с много сериозни традиции и огромни познания, която продължава да заема сериозна част от обучението в академиите по изобразително изкуство или дизайн.

В най-честите случаи комбинацията от цветове се крепи на контраста помежду си. Така или иначе, добре е да имате в арсенала си поне един светъл и един тъмен цвят, за да разчитате, че по-лесно ще намерите най-традиционните визуални решения, които ще ви се наложи да вземете за своя сайт. Важното е да се спазват основните правила, които често се улавят и с необучен поглед. Неконтрастният текст например може да бъде забелязан от всеки.

А и винаги ще ги има златните комбинации. Червено и черно, жълто и черно, знаете как е… особено ако сте дами, защото за мъжкия пол е много по-трудно да дефинира нюансите и вместо червено да изреди още доста думи, определящи някой от по-фините му нюанси.

Във всеки уебсайт обаче безспорният господар е текстът, той винаги трябва да се чете ясно и отчетливо, така че много внимавайте и по възможност избягвайте подложките – цветните решения, които се поставят за фон на набраните букви.

След като се спрете на конкретната палитра, независимо дали е намерена наготово или „събрана“ от вас, отделете достатъчно време за експерименти, преди да сте окончателно сигурни в избора си. Създавайте различни визуални елементи, пробни страници, за да се убедите, че това е, което ви трябва.

 

Ще те нарисувам

Още нещо много важно, от което ще страдате, ако го пропуснете. Какъвто и софтуер да използвате, намерете варианта, в който цветовете се подават като променлива стойност. Ако в даден момент решите вашето жълто например да стане по-светло, никак няма да ви се иска да обиколите всички 892872 елемента, които сте създали, за да смените стойността. И после, след като сте се убедили, че старото е по-добро, да ги обиколите наобратното и пак да смените цифричките.

Мислете за палитрата от цветове като за синтезирания портрет, с който можете да представите себе си. Оттам нататък няма нищо особено сложно.

Цветовете могат да бъдат наши приятели. Яркостта не е порок и всеки цвят може да се превърне във вашия главен герой. С малко повече експерименти и обсъждане с приятели със сигурност можете да намерите правилния баланс. Разбира се, ако усетите, че не се получава, винаги има варианта да потърсите помощта на специалист, това също е решение.

Що се отнася до хостинга обаче е по-лесно. Нашия например можете да опитате сами, при това напълно безплатно и безсрочно тук. Това със сигурност е избор, доста по-лесен и не по-маловажен от този на цветовете, които ще използвате в своя сайт…

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This