Каква структура да изберем за нашия сайт

от | авг. 18, 2022 | Грижа за сайта

Вземането на решение как да бъде структуриран сайтът ви изисква време и внимателно обмисляне. От това как ще подредите съдържание си зависи дали ще се позиционирате добре в търсачките и дали потребителите ще изберат да останат на сайта ви. И колкото по-добра и по-логична е структурата на вашия сайт, толкова по-добро и ще бъде представянето ви пред потребителите (UX) и пред търсачките.

Google е нужно да „обикне“ и препоръча вашия сайт, извеждайки го напред в своята класация. Потребителите, които летят из интернет пространството също трябва да са доволни от мястото, на което са „кацнали“ и за да задоволите тяхното очакване разполагате наистина с много малко време.

Основните причини посетителите да напуснат един сайт са: бавното зареждане на страницата, на която са попаднали, неприветливият/остарял дизайн, който не е адаптивен за мобилни устройства и лошата структура на съдържанието на сайта.

Добрата структура е логична според съдържанието, но и според нуждите и логиката на потребителите. Тя е важна част за оптимизацията на вашия сайт. Това означава, че имената на категориите и заглавията на страниците и публикациите ви трябва да са предварително обмислени, а търсачките и посетителите ви да могат лесно да се ориентират в тяхната подредба.

 

Какво представлява структурата на един сайт

Всеки уеб сайт се състои от съдържание по различни и свързани помежду си теми, представени в публикации и страници. Структурата на сайта се занимава с това как това съдържание да бъде групирано, свързано и представено на посетителя и търсачките.

Структурата на сайта е изключително важен аспект от вашата SEO стратегия. Ролята ѝ е да покаже на Google кои страници от вашия сайт са най-важни и ако ги организирате добре, то търсачката ще ги индексира бързо и ще ги изведе напред.

Google обхожда (crawl) уебсайтовете, следвайки вътрешните (internal links) и външните връзки (external links) или линкове чрез своя бот. Следвайки тези връзки, Google определя свързаността между различните ви страници и именно структурата на вашия сайт е неговият ориентир за това какво е вашето съдържание и дали то е добро (разбирайте структурирано логично и според темата) за представяне пред потребителите.

Структура на сайт

Кои са структурните елементи на сайта?

Важните компоненти от структурата на вашия сайт са т.нар. таксономии, които включват различните категории и тагове, вътрешните връзки (internal links) и разбира се самата навигация на сайта.

Таксономията на уебсайта е свързана със структурата на URL адресите и начина, по който те са организирани според съдържанието ви. Всеки домейн на уебсайт остава същият за всеки URL адрес, но поддиректориите и т.нар. URL slug се променят.

Представете си го като влакче с вагони информация – домейн, категория, подкатегория, публикация/страница с продукти. Ако вашият домейн адрес е www.mywebsite.com и имате категория блог, то URL адресът ще включва тази поддиректория. URL адресите за страниците, включени в блога ви ще бъдат съответно www.mywebsite.com/blog, а подкатегорията на бога ви и заглавието на статията ще са изписани след наклонената черта.

 

Типове уебсайт структура

Четирите основни типа структури на уебсайтове са: йерархична, линейна, според базата данни и мрежа или матрица. Те могат да бъдат разделени в две категории според начина на подредба на съдържанието: от горе надолу или от долу нагоре. Всеки подход за структуриране има своите добри и лоши страни и е важно да го съобразите с вашия тип сайт и неговата цел.

Предизвикателство при избор на структура от горе надолу е, че трябва да планирате всичко от самото създаване на вашия сайт. Минусът при този подход е, че след като установените реда е почти невъзможно да промените цялостния поток и настройка на сайта. Но от друга страна, тази логическа структура ще улесни потребителите и ботовете на търсачките из тяхната „разходка“ из вашите страници.

Предимството на структурата на сайта тип от долу нагоре е, че може да допълвате и редактирате подредбата на съдържанието с течение на времето. Макар и това да е далеч по-предпочитания тип, то минусът е, че ако не направите добре подредбата си потребителите и търсачките може да се изгубят по-лесно из вашето съдържание.

 

Йерархична структура

Йерархичната структура, наречена още дървовидна е сред най-прилаганите при направа на уебсайт и както гласи името ѝ подрежда категориите по реда на важност. Този модел е и най-лесният за разбиране. При него подходът за подреждане на информацията е от горе надолу. Просто казано, това е начална страница, главните и най-важни страници и след това подстраниците или дъщерните страници. Тези страници могат да бъдат свързани чрез вътрешни линкове, но йерархичната структура остава.

Йерархична поредредба на сайт

За да използвате правилно йерархичната структура, наистина трябва да имате дълбоко разбиране за това каква е логиката на вашия сайт, както и да съумеете да подредите голям обем от информация логически. Това обаче не трябва да се случва без мисълта за потребителите. Очевидната за вас връзка между отделните категории не означава, че ще бъде логична и удобна за потребителите.

Логическите аргументи за решенията, които вземате относно разположението на страниците трябва да бъде съобразено и с разбирането, че потребителите ви трябва да могат свободно и без пречки от една страница в друга из вашия сайт. Предлагането на такива опции за прескачане от една страница на сайта до друга може да се направи чрез показването на навигацията на всяка страница от сайта ви.

Пример за подобен тип структура са уебсайтовете с голямо и разнообразно съдържание, каквито са онлайн магазините. Обикновено те имат главни продуктови категории (жени, мъже, за дома), разделени на по-малки и конкретни тематично категории(блузи).

 

Линейна структура

Линейната или още последователна подредба на един сайт следва логиката от страница в страница. При нея се използват само главни категории, което означава, че всички те са с равнопоставени по важност. Този тип структура е перфектна за уебсайтове, които нямат голямо количество съдържание.

Линейна структура

Например, ако имате сайт тип портфолио, то вероятно няма да се нуждаете от много категории в сайта си – ще имате нужда от начална страница, която да включва максимум до три или четири категории.

Най-доброто приложение на този вид структура е за представяне на съдържанието в хронологичен ред. Ако предлагате онлайн курс, то тогава последователната структура на уебсайта ви ще гарантира, че потребителите ще преминат през стъпките, които искате.

 

Структура на база данни

Структурата на база данни е един от най-сложните методи за организиране на съдържанието на даден сайт, тъй като тук се използва подхода от долу нагоре. Този подход изисква специално внимание към маркирането и метаданните, за да се създаде база данни с възможност за търсене, до която потребителите да имат достъп.

Структура, базирана на база данни

Мислете за това като за предпочитана опция, която позволява на потребителите да създават свое собствено изживяване с помощта на инструменти за търсене. Google е чудесен пример за това.

За да се възползвате от този тип структура обаче трябва да създадете сайт, който може да осъществява достъп и да използва системата ви за събиране на база данни безопасно и точно.

 

Мрежова уебсайт структура

Мрежовата структурата е кръстена на визуализацията, която създава. Това е сред най-старите видове подредби в интернет. Тя представлява мрежа или матрица, състояща се от главната страница и родителски страници с под- или дъщерни страници. Тези страници са свързани така, че да отпращат една към друга с минимален брой кликвания на мишката.

Мрежова структура на сайт

Уикипедия е отличен пример за матрична структура. Познатата свободна енциклопедия предлага много възможности за следващите стъпки, които потребителят може да предприеме и повече от 80% от трафика ѝ идва от органични търсения.

Мрежестата структура позволява представянето на голямо количество данни и информация във формат, подобен на облак от думи. Не е нужно да се притеснявате толкова много за йерархичните връзки на страниците или за навигацията. Просто следващата стъпка в последователността зависи от потребителя.

Този вид структура е най-подходящ за сайтове с много съдържание или връзки, които могат да се свързват заедно. По подобен начин можете да изградите вашия сайт за електронна търговия.

За да започнете, избройте всички страници, които може да се свържат една с друга, и потърсете логични възможности затова как можете да ги свържете.

 

Коя структура да изберем за нашия сайт?

Структурата на уебсайта, която избирате, ще зависи до голяма степен от типа уебсайт, който създавате. Въпреки че можете да изберете каквато структура желаете за вашия уебсайт, най-добре е да изберете такава, която е в съответствие с основните ви идеи и начина, по който посетителите очакват да взаимодействат с вашия сайт.

За уебсайтове, които имат много данни и където съществуват ясни категории, най-добрият вариант може да е йерархична структура или структура на база данни. Ако сте новаци, то изберете структурата на принципа на пирамидата, в която начело е вашата начална страница, под нея йерархично са подредени категориите (или разделите), покатегориите и накрая различните страници и публикациите.

Изборът на правилна подредба е повече от важен, както казахме и в началото, защото тя влияе пряко върху представянето на вашия сайт. От добре построената логична структура на сайта ви зависи дали търсачките ще ви издигнат в своите класации и дали вашите посетители ще се задържат на сайта ви.

Преди да направите своя избор имайте предвид целите, които сте си задали, вида съдържание, който ще предложите и какви резултати искате да постигнете.

Изпробвайте различните варианти, преди да пуснете вашия сайт в онлайн океана. Започнете да планирате структурата и дизайна, а след си направите примерен сайт с помощта на нашия безплатен хостинг. Най-добре ще видите кое работи и кое не на принципа на пробата и грешката, само така можете да създадете ваше онлайн пространство, което ще се отличи.

<a href="https://www.zettahost.bg/author/mihaelats/" target="_self">Михаела Ценкова</a>

Михаела Ценкова

Михаела Ценкова-Хели е журналист, редактор, страстен пътешественик и нещотърсач, а отскоро е част от екипа на ZETTAHOST.bg като маркетинг специалист.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

8 основни правила на имейл маркетинга

Макар имейлът да е сред най-старите форми на онлайн комуникация, то той все още е царят. Научете кои са основните 8 правила на имейл маркетинга. преди да се заемете с вашия бюлетин.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This