Как да създадете лого за вашия сайт: 8 стъпки към успешния дизайн

от | авг. 11, 2022 | Грижа за сайта

Доброто лого е просто, отличаващо се с уникален дизайн и отразяващо вашите най-силни качества. Като казахме просто, това означава, че то трябва да бъде изчистено и да лесно за възприемане от зрителя. Именно в тази простота се крие ключът към неговия успех, но и трудността при неговото създаване.

Вече ви разказахме защо логото е толкова важна част от представянето ви пред света, както и кои са различните видове лога. Сега е ред да ви запознаем с основните стъпки и принципи при неговата изработка. Те ще ви помогнат да постигнете тази простота и наистина да се откроите, независимо дали ще го създадете сами или ще възложите задачата на дизайнер.

В основата на професионално изглеждащото лого стоят правилно подбраните цвят, форма, изображение и шрифт. Всеки един от тези елементи трябва да отразява вас и вашата работа, но също стандартите за дизайн, възприети в бранша ви, както и личния ви вкус.

Можем да кажем, че има 8 основни стъпки, през които е нужно да преминете преди да се захванете с молива или мишката:

По логото ще ви познаят

Направете списък на всичко, което е важно за вас и вашата дейност. Ако сте автор на блог следва да запишете основните теми, по които сте избрали да пишете, ако имате онлайн магазин отбележете основния вид стоки, които предлагате. След това отделете онова, което ви откроява от останалите – кои сте вие, кое ви прави това, което сте, коя е вашата лична история, цел и мисия.

Познавайки добре себе си, ще успеете да определите и правилното послание за вашето лого. Тази опознавателна стъпка е задължителна и при работата с дизайнер, защото той трябва да съумее изрази вас и вашата история.


Опознай аудиторията, за да те обикне

След като сте определили какво предлагате е ред да помислите и за тези, на които го предлагате. Поставете се на мястото на вашата аудитория и помислете за това какво би харесала тя, какво би привлякла вниманието ѝ. Поемете по пътя ѝ в социалните мрежи, сред блоговете, които посещава, из популярните канали и гледаните от нея видеа. Вижте кое е онова, което се харесва и търси, съобразено, разбира се, с вашата ниша.

Тази информация ще ви даде идеи за изработката, но и ще ви помогне да разберете коя е уместната асоциация, която искате да предизвикате у вашите клиенти и последователи, щом видят логото ви. Така ако имате бръснарница, то със сигурност няма да искате да се асоциирате с шивашко ателие, макар и при двете да е възможна употребата на ножица като символно изображение.

Подобно проучване ще ви бъде от полза освен за изготвянето на визията, но и за успешното привличате на повече клиенти и  посетители на вашия сайт, както и за прилагането на добрите практики от сферата на дигиталния маркетинг.

Конкурент мой, приятел мой

Няма как да не видите образците във вашата сфера на работа, преди да се заловите с дизайна. Отделете време на това да се запознаете с добрите примери в бранша ви. Разгледайте техните дизайн, лого, стратегия и визия, с които са се превърнали в разпознаваеми марки и/или лица и успешни блогове.

Знайте, че има неслучайно цели сектори използват подобни цветове, форми и шрифтове в своите лога. Следвайки примера и вие ще успеете да свържете лесно марката си с желания от вас бранш и целева аудитория.

Почерпете опит и от международните ви конкуренти, но и не забравяйте за предишната стъпка. Аудиторията от САЩ се различава от тази от България, от значение са фактори като възрастта и пола на вашите последователи и/или клиенти, към които се насочвате. Затова освен да опознаете успелите в бранша е добре да разберете още и каква е тяхната аудитория.

Важно: Не забравяйте обаче, че има разлика между създаването на лого в съответствие с бранша и пряката имитация на конкретна марка от него. Логото ви трябва да бъде уникално и запомнящо се. Използвайте различна форма и нюанс, променете и стила, за да направите вашето лого запомнящо се.

 

Колкото по-малко, толкова по-добре

Уверете се, че дизайнът на логото ви е максимално изчистен. Излишните елементи ще разсеят зрителя, докато минималистичния дизайн ще позволи на логото ви да изглежда добре дори и ако е представено в малък размер. Това правило важи особено при използването му в социалните мрежи и като част от заглавката на сайта ви.

Fibonacci

Симетрията на времето

Доброто лого е симетрично и балансирано. Това подсъзнателно съобщава на вашата аудитория, че сте стъпили върху добре изградена и здрава основа. Освен това, както знаем златното сечение е символ за красота, който със сигурност издържа изпитанието на времето.

Като споменахме времето задължително трябва да кажем, че е добре да мислите за лого като нещо, което е тук, за да остане. Възможно логото ви да еволюира като дизайн, както се случва с големи брандове, но концепцията му остава същата.

Уверете се, че вашето лого изглежда равномерно от двете страни на мислената линия, начертана по средата или през центъра на изображението. След като сте приключили с примерния дизайн завъртете логото и вижте как ще стои то като огледален образ. Това ще ви помогне да откриете несъвършенствата му.

За да спазите напълно правилата можете да изградите самото изображение чрез геометрични форми и след това да изтриете линиите, които са ви служили като основа. За целта можете да използвате програми като Adobe Ilustrator или Photoshop.

 

Прозрачност

При направата на логото заложете на прозрачния фон. Това ще ви даде свобода да позициониране логото си навсякъде.

 

Един стил

Ако не сте създали вашия сайт спрямо логото, а по обратен ред, то тогава задължително се придържайте към вече определената цветова схема и стил. Все пак препоръчваме първо да изградите цялостна концепция, да си направите логото и накрая да приложите дизайна и при направата на вашия сайт.

Има няколко основни видове дизайн на лого, от които да изберете, за които вече ви разказахме. Разгледайте ги и обмислете кой вид отговаря най-много на вашата дейност, като разбира се е добре да се съобразите с това дали сте нови в сферата си и още каква е дължината на вашето име.

Font Color Logo

Шрифтът наш четим

Сред всички съвети за логото, които ще прочетете, четливостта е сред най-важните. Изберете шрифт, който не само е красив и подходящ за вашата ниша, но е и ясно четим. Избягвайте стандартните шрифтове като Comic Sans, Arial, Times New Roman и Helvetica. Също така не ви препоръчваме да заложите и ръкописния вид шрифтове, които могат имат красиви декоративни елементи, но могат да се окажат трудни при възпроизвеждане върху маркетингови материали, а и да бъдат трудни за окото.

Най-безопасно е да се спрете на безсерифните шрифтове (без завършваща линия в края на буквата, като Helvetica), които са по-приятни и по-лесни при дигитално четене. Другият вариант е да заложите на някой от серифните шрифтове, изключително подходящи при отпечатване, заради красивата завършваща линия (сериф) при гредата на буквения знак.

Пространствено мислене в мащаб

Вашето лого ще бъде позиционирано на различни места и затова е добре още в началото да помислите за мащаба. Може да се наложи да го поставите върху банер или билборд, да го отпечатате върху визитна картичка или тениска и още много. Затова го подгответе за всички случаи на употреба, така че то да се вижда ясно и да е четливо, независимо от формата. Това означава или да заложите на нещо наистина графично изчистено или да бъдете подготвени в дадени ситуации то да може да бъде представено в няколко официални варианти с по-малко и повече елементи.

Съвет: Много лога имат място отдолу, за да може към тях да се добави слоган, обобщаващ идеята и посланието на конкретната марка. Ако нямате слоган използвайте това място, за да осигурите максимално въздействие на вашето лого върху аудиторията.

 

Няма празно

Използвайте т.нар. негативно пространство от вашето лого. Това означава да използвате задния план на логото, чрез скрито изображение. Незапълнените бели зони между буквите или между думата и формата/изображението могат сами по себе си да се превърнат в изображения или форми, които предизвикват асоциации.

Например, празното пространство между буквите може да образува формата на сърце, което се свързва с грижа и състрадание или да бъде стрелка, вратовръзка и т.н.

Съвет: При игра с негативно пространство, гледайте то е да е една идея по-голямо от запълненото. Така ще излъжете окото, че са еднакви иначе може да стои като грешка в дизайна.

Color Palette

Цветовете им го говорят

За да може да постигнете визуалния успех, който търсите логото ви е добре да съчетава два цвята, максимум три. Двуцветните лога са стандарт и често разчитат на контрастни комбинации, защото те привличат вниманието. Без значение какво ще изберете имайте предвид, че трябва да изберете един доминиращ цвят, а другият или другите два да са акценти.

Освен това, зад цветовете, използвани в дизайна на лога, стои и психологията. Всеки цвят носи значение, предизвиква определени емоции и мотивира аудиторията да предприеме желано действие. Някои сектори имат дълга история на установени визии. Вероятно сте забелязали, че много марки храни използват червено, защото се смята, че този цвят предизвиква апетита. Много от финансовите марки използват зелено, цветът на парите, или синьото, което предполага доверие и стабилност.

Това не означава, че не можете да се спрете именно на този цвят, ако нишата ви е друга, но е добре да знаете посланието, което вашите цветове и изображения ще предизвикат.

Зеленото, което споменахме може да се свърже още с посланици на екологичния и здравословен начин на живот, както и с производителите на натурални и органични продукти, например. Причината е, че зеленият цвят се асоциира освен с просперитета и растежа, но разбира се още с природата, хармонията и здравето.

Затова е важно да научете повече за смисъла на цветовете, когато изработвате логото си.

Черно и бяло

В повечето случаи ще използвате вашето пълноцветно лого, но може да се наложи да използвате изцяло черна, изцяло бяла версия или версия в сиви нюанси. Това означава, че логото ви е нужно да изгледа добре дори и когато бъде отпечатано с едноцветен печат върху различни артикули.

Високо, високо, високо

Винаги използвайте файла с най-високо качество. Това ще ви осигури перфектната визия не само в голям формат, но и при печат. Веднъж имайки най-високото качество на файла, след това винаги можете да го копирате и да направите по-малки версии за социални медии, при публикации в блогове и различни страници на уебсайтове.

Забележка: Обикновено логата са векторни файлове (.eps, .pdf), но имайте предвид, че част от сайтовете за безплатно създаване на лога няма да ви предоставят възможност да изтеглите векторен файл или такъв с висока резолюция и за целта ще трябва да заплатите.

Mood board

 

Игри на настроението

След като сте преминали през тези стъпки идва творческата част. Направете вашата игра на идеи и мисли. За целта ще ви помогнат сайтове и платформи, които са богати на изображения като Pinterest. Използвайте някой от многото сайтове за създаване на mood board или колаж на настроението, какъвто е буквалният превод на понятието.

Този дневник на идеи включва различни елементи като рисунки, изображения, шрифтове, цветове, плакати и изобщо всичко, което ви е направило впечатление и което е предизвикало у вас емоцията, който искате да внушите и на вашата аудитория.

Шаблони за подобни вдъхновяващи колажи можете да намерите на една от безплатните платформи за дизайн Canva.

Създаването на подобен колаж с множество вдъхновяващи елементи, ще ви позволи по-лесно да подберете цветовете и различните елементи, които ще използвате впоследствие.

Колажът може да ви помогне и за направата на т.нар. ръководството за стил за вашата марка, което да съдържаща всички елементи от вашия фирмен дизайн.

 

Модерни, но не по модата

Дизайнът на логото е силно повлиян от общите тенденции в дизайна, които се променят от година на година. Разгледайте тенденциите, но не ги следвайте сляпо, за да сте на гребена на модната вълна. Неизбежно е вашият дизайн на лого да бъде повлиян донякъде от дизайнерските тенденции, но вие трябва да останете верни на себе си и да устоите на ветровитите течения на тренда. Докато разработвате вашето лого, помислете дали най-модерните елементи ще изглеждат добре и в крак с времето и след пет години.

Изпробвайте на воля различни теми, стилове и дизайн като си направите тестови сайт благодарение на нашия безплатен хостинг план. И накрая, разбира се добавете личното си лого към вашия WordPress с няколко лесни стъпки.

Създаването на лого не е лесна работа, но трябва да изглежда лесна за самите зрители на изображението. Направете повече варианти, но се опитайте да ги скицирате бързо, за да позволите на ума да се развихри. Нахвърлете смело 50 идеи за час и после отсейте резултатите. Покажете творението си на близки и приятели и вижте какви асоциации ще предизвика то у тях.

<a href="https://www.zettahost.bg/author/mihaelats/" target="_self">Михаела Ценкова</a>

Михаела Ценкова

Михаела Ценкова-Хели е журналист, редактор, страстен пътешественик и нещотърсач, а отскоро е част от екипа на ZETTAHOST.bg като маркетинг специалист.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

8 основни правила на имейл маркетинга

Макар имейлът да е сред най-старите форми на онлайн комуникация, то той все още е царят. Научете кои са основните 8 правила на имейл маркетинга. преди да се заемете с вашия бюлетин.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This