10 неща, които да решите, преди да си направите сайт

от | апр. 29, 2021 | Хостинг

Да си създадеш сайт днес е толкова лесно. 5 минути и началото е положено. (Ето откъде да започнете!) И все пак, ако сте взели решението да направите тази неизбежна в днешно време стъпка, е добре, преди да се захванете за действие, да седнете и да помислите. Да набележите основните си приоритети, да прецените рисковете, да вземете решения, които може би ще ви се отплащат след десетилетия. Със сигурност е добре да помислите за тези основни стъпки, преди да направите най-голямата. Защото после всичко ще бъде значително по-лесно и с по-голям шанс за успех…

 

1. Суперсили

Ако магазинчето в квартала има конкуренция в лицето на още няколко квартални магазинчета и по-големия супермаркет, който е малко по-далеч, когато то се озове в интернет… изведнъж конкуренция му стават всички – от най-големите онлайн магазини до колегата от съседния квартал, който обаче предлага безплатна доставка на продуктите си.

Ето защо първото и основно нещо, което трябва да знаете, е с какво можете да се откроите. Кое ви дава суперсили, кое ви прави различни. Кое ще накара хората да отворят и прочетат блог поста ви в конкуренцията с милиони други. Или пък да си поръчат от вас сандвич, след като могат да го направят от толкова много други места.

Не, тук определено не става дума да откривате топлата вода. За добро или лошо, твърде много идеи вече са измислени и не е голям шансът да създадете своя социална мрежа, която да се бори с Facebook или магазин, готов да надскочи Amazon.

Идеята е друга. Ако наистина правите сайта на своето квартално магазинче, да акцентирате върху това, че познавате клиентите си. Че ще им донесете стоките за минути с лична отговорност, че ще изберете най-добрите ябълки например.

Всеки има своите суперсили, просто трябва да ги познава и да ги покаже на своите онлайн гости.

 

2. Аудитория

А кои ще са тези онлайн гости? Ето това е вторият ключов въпрос, на който да си отговорите, преди да започнете своето онлайн приключение. В примера ни от предишната точка е доста ясно – става дума за жителите на квартала ни, които ни познават и биха ни се доверили.

Иначе, този въпрос е важен за всеки един сайт, независимо от неговата насоченост. Ако не знаеш с кого говориш, няма как да му кажеш точните думи.

Така че е важно да познавате хората, които ще очаквате – като интереси, демографски показатели, хобита. За да разберете какво очакват те и как можете да им привлечете вниманието, особено в конкуренцията на целия интернет.

Специалистите по дигитален маркетинг смятат за задължително да си набележите т.нар. buyer persona. Да си изрисувате един или няколко хем реални, хем събирателни клиента, към които след това да насочите представянето си.

Например, в случая с нашето квартално магазинче, нашата персона може да бъде 40-годишна домакиня, която иска да може да разчита на магазина, от който поръчва ежедневните стоки за бита си. За нея е важно личното отношение, да е сигурна, че винаги ще има на разположение точно стоките от най-необходимия списък, без грешка, при това да може да ги получи бързо.

 

3. Цели

Отново гостувайки в света на дигиталния маркетинг ще кажем, че е важно да имате идеи, но и да ги свързвате с конкретни резултати, които са обективизирани и конкретно проверими.

И ако отново се върнем към нашия основен пример. Да кажем, че целта ви е през първите три месеца да имате 100 поръчки. Фиксиран минимален оборот от поръчки…

Истината е, че тази стъпка е доста по-трудна от предишните три – прекалено голям е шансът да подцените или надцените възможностите на сайта, който ви предстои да създадете.

Имайте предвид, че онлайн нещата се случват малко по-бавно. Например, ако ще опитате с блог, специалистите препоръчват да отделите поне 6 месеца и дори година на редовно писане, преди да очаквате какъвто и да било резултат. Разбира се, в случая с нашия електронен магазин нещата са различни, защото няма как да си позволим една година да оцеляваме без продажби. Но пък в този случай доста повече ще трябва да акцентираме на рекламата онлайн.

Така или иначе, поставете си цели, ревизирайте ги според новите неща, които учите за своя сайт и аудиторията ви и ако не ги постигате – значи просто нещо не е наред и трябва да опитате да направите достатъчно прецизна промяна.

 

4. SWAT

Все още сме на гости на маркетолозите, които обичат това съкращение. И, честно казано, има защо. SWAT е абревиатура от strengths, weaknesses, opportunities и threads. А именно – силите, слабостите ви, възможностите и опасностите.

Хващате един хартиен или виртуален лист и го разделяте на четири с две черти през средата.

В горния ляв ъгъл събирате силните си страни – онова, което според вас ще ви открои от конкурентите. За нашия квартален онлайн магазин това например е персонализираното отношение, скоростта на доставка, възможността за скъсена обратна връзка.

Отдясно идват слабостите. Онова, което сме наясно, че не притежаваме, защото никой не е съвършен. За магазинчето ни това може да бъде невъзможността да се конкурираме с големите вериги по асортимент – имаме само един вид горчица, а в хипермаркета има 329032.

Долу вляво идват възможностите. Онова, в което можем да растем и да превърнем в наше супероръжие. А отдясно са опасностите – нещата, които трябва да успеем да избегнем, за да потръгне нашият нов сайт.

Веднъж попълнили внимателно и изчерпателно табличката, остава просто да я гледаме достатъчно често. Да имаме в главата си всеки от факторите, включени в нея, при вземането на решение и създаването на същинската част от сайта ни.

 

5. Съдържание

Да, чак тук, след цели 4 толкова ранни стъпки, стигаме до това, което ще публикуваме реално в нашия онлайн дом.

Излишно е да казваме колко е важно съдържанието и че именно то стои в центъра на това дали ще е успешен сайтът ви. Но то просто няма как да бъде създадено подходящо за аудиторията ви, ако не сте минали внимателно през първите 4 стъпки.

Планирайте го прецизно – по-добре започнете с по-малко, отколкото да създадете безброй секции в сайта, които ще ви е трудно да поддържате. Преценете например дали ви е по силите да се грижите и за блог, ако имате електронен магазин. Чудесно е, ако е така, но не и ако след това в него с години ще стои една-единствена статия.

Не подценявайте правописа и изчистеното текстово съдържание. И, разбира се, в никакъв случай не вземайте чужд текст, защото Google много добре знае как да улови това и да ви накаже, бутайки ви назад в резултатите от търсенията.

 

6. Канали

Да, вашият сайт е незаменимо, но не и единствено условие за успех онлайн. Той може да дойде само ако балансирате между различните канали за разпространение.

В наши дни обикновено начело в този списък застават социалните мрежи. Facebook е естествено решение, но в зависимост от аудиторията, която очаквате, от това, което сте подготвили по първите 4 точки в нашия списък, обикновено има смисъл и да добавите още мрежи. Ако сте насочени към бизнес аудитория например, със сигурност вашето място е LinkedIn. Ако ще търсите младите, налага се да се сприятелите с Instagram и TikTok.

Други важни възможности са имейл бюлетинът на сайта ви (който понякога може да бъде повече от полезен, убедете се тук), усилията ви да излизате на челни места в търсенията на потребителите – SEO оптимизацията на вашата страница. А понякога от полза могат да бъдат партньорски сайтове и дори добрите стари традиционни медии.

 

7. Снимки

Тази градивна единица от вашето бъдещо присъствие онлайн може би най-често е подценявана при създаването на сайт. А тя е от ключова важност, защото в огромна степен избираме покупките си онлайн по картинката. Без нея, не бихме се убедили да вземем дори нещо, което много добре знаем как изглежда. Пък и не само покупките – със сигурност вярваме повече на автор, когото виждаме и ни допада, особено, ако не го познаваме отпреди.

Съответно снимките трябва да са достатъчно качествени, но и реалистични. За щастие, днес имаме необходимата техника дори в телефона си, за да можем да правим прилични снимки. Разбира се, ако става дума за по-висок клас продукти – например облекло, или пък туристическа услуга, може би е добра идея да потърсим и съдействието на професионалисти.

Така или иначе, отделете специална грижа за снимките. И отново внимавайте по темата за авторското право.

Днес онлайн има и предостатъчно архиви със свободен достъп, рискът там е да изберете снимка, която присъства и на страниците на много ваши конкуренти, което определено не би ви помогнало да блеснете.

 

8. Домейн

И ето тук вече стигаме до техническата част. Вашият домейн е адресът, който ще води към вашия сайт. Много е важно да помислите по темата навреме, защото никак, ама никак не е желателно да започнете с едно име и после да се налага да го сменяте. Като нищо старият ви домейн може да бъде взет от конкурент и така огромна част от усилията ви да привлечете гости на сайта си да отидат във ваша вреда.

Важно е името да е лесно за запомняне и изписване. Разбира се, най-„вървежните“ домейни струват доста скъпо, но пък с малко въображение и креативност бихте могли да измислите нещо, което ви отличава.

Помислете добре и за разширението. Ако ще търсите реализация само на българския пазар, е логично да използвате .bg – но в това няма особена логика, ако пък целите само западноевропейски потребители.

 

9. Платформа

Навлизаме съществено в техническата част, отново с едно решение от ключова важност, от което до голяма степен зависи успехът ви. Дали ще правите сайта си сами, или ще се доверите на професионалисти? Достатъчен ли е WordPress, или вашият онлайн дом ще е значително по-комплексен и се налага да потърсите по-специфично решение?

Разбира се, в общия случай, като че ли нещата изглеждат доста ясни. Никак не е случайно, че CMS системите и конкретно WordPress крепят на плещите си огромна част от днешния интернет. Просто те са удобни за използване, дори от хора без особен опит в тази област. Решават всички най-чести проблеми. Измислени са така, че да работят достатъчно успешно за блогове, електронни магазини, лични сайтове. Помислете добре, но в доста голяма част от случаите именно те ще се окажат правилното решение за вас.

 

10. Хостинг приятел

А списъка с важни решения тематично завършваме с онова, в което ние сме най-добри. От вашия хостинг партньор зависи дали сайтът ви ще е готов да посрещне трафика, който ще му докарате. Дали ще е достатъчно бърз. Дали ще разполагате насреща си със специалисти по поддръжка, които могат да ви помогнат да решите изникналите проблеми.

Ако ни се доверите, можете да разчитате, че ще направим всичко по силите си, за да не съжалявате. Достатъчно е да изберете между услугите, които предлагаме, а те покриват всички най-важни варианти, съобразени с нуждите на вашия бизнес. Като се започне от безплатния хостинг, мине се през хостинга, специализиран за WordPress проекти и се стигне до решения като споделен или VPS хостинг. Очакваме ви!

<a href="https://www.zettahost.bg/author/georgik/" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Георги е журналист, писател и Front-end програмист – част от екипа на ZETTAHOST.bg. Има повече от 15 години опит в подготвянето на публикации на технологична тематика за Списание 8, в. „24 часа“ и други медии. През 2019 г. и 2021 г. получи наградите в категория „Технологии и иновации“ от конкурса на Dir.bg за чиста журналистика Web Report.
Последвайте ни

Най-нови публикации:

ChatGPT: 6 ползи от изкуствения интелект за онлайн бизнеса

ChatGPT може да се превърне в тайното оръжие за вашия онлайн бизнес. От изготвянето на съдържание за сайта, през анализа на данни до съставянето на бизнес план, платформата предлага различни решения, а ние ви представихме 6 от основните ползи на изкуствения интелект.

Личен сайт безплатно!

Регистрирай се безплатно и си направи сайт още днес.

Безплатната хостинг услуга на ZETTAHOST.bg няма скрити такси и изисквания за ползване.

Безплатен хостинг

Pin It on Pinterest

Share This